New people, new things, Same Tanzania

Verslag per dag!

Dag 1 - 3 oktober
Mijn moeders verjaardag hadden we al deels gevierd in restaurant Amsterdam, en ook vanochtend met een halve Appelkruimeltaart met vier kaarsjes.
Mijn broertje ging vanochtend om dezelfde tijd weg naar de Ardennen met school en ik dus naar Tanzania, voor twee maanden. Mijn moeder moet het dus doen met Lena en mijn vader!
Twee vriendinnen kwamen me samen met mijn moeder uitzwaaien.
Ik zit inmiddels naast een meisje uit Noorwegen dat met haar vriendinnen ook als verpleegster gaat werken in Arusha.
Toen ik net even mijn benen ging strekken en naar de wc ging zag ik uit het raampje dat we net weer "aan land zijn". Ik zag hoe het mooie blauwe zeewater plaats maakte voor een soort Mars landschap, aka de woestijn van Egypte uit mijn hoofd. Enorme grote stukken met alleen zand en een lange rechte weg erdoorheen.

4 Oktober
Gelukkig mocht ik op deze introdag even uitslapen.
Ik zal even wat vertellen over de kamer waar ik met twee andere meisjes lig.
Ik lig boven op het stapelbed, het malarianet is niet opgehangen, dus ligt het net over me heen... lekker slapen, maar daar vind ik nog wel wat op. We hebben warm douchewater! Maar geen WiFi, dus ik heb 3G gekocht. We eten elke ochtend brood en pannenkoek en 's middags brood en fruit. Dus ik ga binnenkort zeker even shoppen bij de supermarkt voor wat anders t eten!
Ik heb van een van de vrijwilligsters ook de weg naar het ziekenhuis geleerd en we zijn zelf door de "jungle" (stoffige paadjes omringd door bomen en bananenplanten) via een geïmproviseerde route terug gelopen vanaf het ziekenhuis. We moesten ook over stenen in een stroom water naar de overkant, heel leuk!
Je hebt hier ook echt de mooiste paarse bomen en dan zie je daarachter groene heuvels en de enorme Mount Meru, echt een geweldig landschap wat ik heb gemist sinds ik terug was in Nederland.
Morgen moet ik om 07:30 bij de meeting zijn van het ziekenhuis! Veel te vroeg! Ik heb vandaag een andere vrijwilligster ontmoet bij de korte introductie over het ziekenhuis, ze heet Lena en komt uit Oostenrijk, zij komt ook mee want vandaag was ook haar eerste dag.
Meestal ben je rond 2 uur klaar in het ziekenhuis en gaan we naar huis om te lunchen. Veel korter dan ik dacht, maar voor ik het "jungle paadje" nam met een andere vrijwilliger, heb ik die tijd gebruikt om even te slapen. Van die hitte word je ook moe! We hebben met z'n vieren tijdens het avondeten (slappe friet en groenten) besloten om morgen na de lunch Arusha te ontdekken. Met de Dalla Dalla dus. Dat is een klein beschilderd busje waar iedereen ingepropt wordt, kost maar 500 shilling (zo'n €0,19), nog een avontuur dus!
Dat was dan mijn dag verslag :-D
Ik denk dat ik elke donderdag en elke zondag (lekker in het weekend) een stuk publiceer, laat maar weten wat jullie er allemaal van vinden!
Liefs,
Laura

5 oktober
Om half 8 zat ik al netjes klaar na een tocht van 15 minuten bij de meeting met Lena die twee uur duurde! Allemaal in Swahili ook. Ik besloot mee te kijken in het Minor Theater, voor kleine operaties en heb op een dag al veel gezien.
Veel gips wat erop moest worden gezet of eraf geboord. Ook een verband wat van een hiel gehaald werd, maar dat was in de wond gegroeid want ze hebben geen vet verband. Het arme kindje was sterk en probeerde niet te huilen, maar ik kon zien dat het enorm veel pijn deed. Ik mocht helpen en stelde voor eerst alles om de wond eraf te knippen om het dan in een keer eraf te halen. 'Nee' zei de nurse, maar deed het na vijf minuten toch volgens mijn manier. Daarna werd het nieuwe verband er op precies dezelfde manier opgezet. Meer van dit soort frustrerende dingen gebeuren er, ook omdat ze zuinig moeten zijn op hun rolletjes verband.
Verder hebben we twee keer heen en weer gereden met een bed met patiënt. Een leerzame, maar vermoeide dag dus.
Daarna zijn we naar Arusha gegaan, voor het eerst met Dalla Dalla! Het was... te doen, gelukkig niet al te druk!
We kochten wat, gingen uit eten bij mijn favoriete tent van vorige keer en daarna gingen we uit bij Via Via, een leuke club met veel inwoners maar ook veel toeristen en vrijwilligers.
Niet tot laat, want we waren niet voorbereid om echt uit te gaan. Next time!

Xxx laura
---
Aankomst Kilimanjaro Airport
Prachtige paarse bomen




Superleuke vrijwilligers!


Reacties

rsf zei…
wow lau, wat klinkt het -nu al- fantastisch. reis van je leven. geweldig! lfs, tu madre xx